
東京コンサルティングファーム タイ事務所の長澤です。
今週はタイの貸倒損失についてです。
Q.
顧客から売掛金の回収できず、貸倒損失が発生しそうです。貸倒損失は特に証明等なく税務上も損金扱いとなるのでしょうか。
We couldn’t correct Account Receive properly and consider to record it as bad debt loss. Can we record is as expense for tax filling purpose without any certification?
A.
貸倒損失が発生した場合には、一定の書類を揃えることで、税務上損金として取り扱いことが出来ます。
In case the company record bad debt loss, the company need to obtain specific documents like below in order to record as expense for tax purpose.
・裁判所からのレター(強制執行状など)
Letter from the court (such as letter of compulsory execution)
・法務執行局からのレポート(当該債権者が告訴したものの、債務者が弁済できない旨)
Report from the Legal Execution Department (Declare that the company/creditor sue to debtor, but debtor cannot settle that claim)
裁判所からのレターを法務執行局に提出することで、レポートの入手が可能となります。目安としては半年ほどの期間がかかります。特に債務額が大きい場合には、追加の書類が必要となることもありますので、事前に会計士及び弁護士と相談の上、準備を進めておくことをお勧め致します。
To obtain report from the Legal Execution Department, the company need to submit a letter from the court first. And it takes around half year to obtain it. We recommend to consult it with CPA and Lawyer in advance, and please kindly take care the preparation especially bad debt loss is large amount.
以上
東京コンサルティングファーム
長澤 直毅
nagasawa.naoki@tokyoconsultinggroup.com