不正、使途不明金の管理について/Management on unaccounted-for expenditures prevention fraud and so on

東京コンサルティングファーム タイ事務所の長澤です。

不正、使途不明金の管理についてです。

 

Q.

タイでの伝票や書類、科目明細を見ても状況把握が出来ず、使途不明金や不正があったとしても調査が出来ない状況です。管理を強化したいと考えているが、どのような方法がありますか。

Now we couldn’t manage on unaccounted-for expenditures and prevention fraud, because we don’t understand the contents of voucher, detail of account and so on. How can we manage it?

 

A.

対策としては、以下の3つが考えられます。

To enhance management on unaccounted-for expenditures and prevention fraud, there are three ideas in general.

 

1.損金不算入科目(Add back expense等)を抜粋し、年次で内訳明細を作成する

タイは損金不算入の費用を税務申告上の調整のため、Add back expense等の科目で処理をすることが多くなります。内容が不明なものは担当者に確認させることで一定の不明瞭な支出の確認出来ます。

  1. To prepare description of add back expense and so on every year

Accountants record add back expense for the account that cannot expense for tax purpose normally.

Therefore, we could make sure the detail of expenditure to confirm it.

 

2.金額の多い支出についての内訳明細を作成する

例えば50万バーツ(会社規模によっても変わります)など高額な支出について同様に内

訳明細を作成し、内容を確認、不明なものは各担当者への確認をします。

2. To prepare detail list of expenditure with a large amount

The company prepare the detail list of expenditure with a large amount such as 500,000 THB and make sure the detail or ask for to the staffs.

 

 

3.外部へ支出の承認フロー等を含めて監査を依頼する

各科目の不明瞭なものだけではなく、仕入先等の選定についても確認するため、担当

者が不正に取引企業を選定し、キックバックを受けるなどの行為も確認することが可能となります。

3. To request internal audit for expenditure for approval by third party

The third party make sure the detail of each expenditure and how to select supplier and so on. So that third party may report  about fraudulent selection for supplier or rebate from them.

 

 

 

以上

 

関連記事

増資手順の変更について/Changing process for capital increase

定年退職と嘱託契約について/Retirement and Temporary employees

運営会社HPはこちら

2019-10-23

東京コンサルティンググループ

カテゴリー

↓チャンネル登録↓

ブログをメールで購読

メールアドレスを記入して購読すれば、更新をメールで受信できます。

456人の購読者に加わりましょう
ページ上部へ戻る