
東京コンサルティングファーム タイ事務所の長澤です。
今週は契約社員の契約満了についてです。
Q.
労働組合との交渉を控えていますが、交渉がうまく進まない可能性があります。その場合調停など解決のための手続きはどのように進めるのでしょうか。
We’ll have negotiation with labor union, but there is a possibility it doesn’t proceed properly. How do we have to manage reconciliation in order to solve it smoothly?
A.
会社と労働組合との交渉がうまく進まない場合は、会社ないしは労働組合が労働局へ調停の申し込みをします。交渉が決裂してから24時間以内に届け出る必要があります。調停の参加者は、労使共に7名までとし、追加で2名まで外部の資格者をアドバイザーとして参加させ、合計9名の参加が可能です。
In case negotiation will be failed, the company or labor union submit reconciliation to Labor Department. It’s needed that the party submit it within 24hours after negotiation is failed. The member of both of company and labor union are up to 7 person, and 2 external qualified advisors also can attend and totally up to 9 person.
調停で妥結された場合は、3日以内に社内通知、15日以内に労働局への届け出が必要となります。なお、調停で決裂した場合は裁判へ持ち込むことになります。
If the reconciliation will be succeed, one of the party need to inform in house of the company within 3days and submit it to Labor Department within 15days. In case the reconciliation also will be filed, they will do a litigation.
以上
東京コンサルティングファーム
長澤 直毅