株主総会議事録(PTU編)について

 

皆さん、こんにちは。

東京コンサルティングファームメキシコの藤田大です。

今週は株主総会議事録(PTU編)について記載します。

 

質問)

年次の義務である年次株主総会ですが、
外注している弁護士より、PTUの記載をする為、情報が必要だと言われました。

昨年まではPTUの情報を記載していなかったのですが、
法改正等で必須項目になったのでしょうか。

不用意に情報を出したくないため、アドバイスを頂ければと思います。

 

回答)

PTUの記載は必須ではありません。
しかしながら、記載をすること自体は選択する事が出来ます。
※以下、労働法におけるPTU記載に関する条文の転載です。

 

Article 172.- Corporations, under the responsibility of their administrators, shall submit to the Shareholders’ Meeting, annually, a report that includes at least:
A) A report from the administrators on the progress of the company in the year, as well as on the policies followed by the administrators and, when appropriate, on the main existing projects.
B) A report in which they declare and explain the main accounting and information policies and criteria followed in the preparation of the financial information.
C) A statement showing the financial situation of the company at the closing date of the fiscal year.
D) A statement showing, duly explained and classified, the results of the company during the year.
E) A statement showing the changes in the financial situation during the year.
F) A statement showing the changes in the items that make up the company’s assets, which occurred during the year.
G) The notes that are necessary to complete or clarify the information provided by the previous statements.

 

And Article 166 mentions that the Statutory Examiner (Comisario) must provide a report containing:
submit annually to the Ordinary General Shareholders ‘Meeting a report regarding the veracity, sufficiency and reasonableness of the information presented by the Board of Directors to the Shareholders’ Assembly itself.
This report must include, at least:
A) The opinion of the Commissioner on whether the accounting and information policies and criteria followed by the company are adequate and sufficient taking into consideration the particular circumstances of the company.
B) The Commissioner’s opinion on whether those policies and criteria have been applied consistently in the information presented by the administrators.
C) The opinion of the commissioner as to whether, as a consequence of the foregoing, the information presented by the administrators reflects in a truthful and sufficient manner the financial situation and the results of the company.

 

任意の記載項目につきましては、弁護士の見解によって分かれますので、
企業の方針として記載をしない場合は、担当の弁護士へ連絡する事を推奨します。

 

 

東京コンサルティングファーム  メキシコ拠点
藤田大

※)記載しました内容は、作成時点で得られる情報をもとに、最新の注意を払って作成しておりますが、その内容の正確性及び安全性を保障するものではありません。該当情報に基づいて被ったいかなる損害についても情報提供者及び当社(株式会社東京コンサルティングファーム並びにTokyo Consulting Firm Co., Ltd.)は一切の責任を負うことはありませんのでご了承ください。

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